Prezentare
Școala Doctorală de Inginerie Mecanică și Mecatronică (SD-IMM) a fost înființată în cadrul Universității Politehnica din București (UPB) în data de 24 aprilie 2012, domeniul de studii universitare de doctorat Inginerie Mecanică având însă o istorie de peste 70 de ani în cadrul universităţii.
Misiunea SD-IMM este de a oferi accesul într-un hub interdisciplinar pentru membrii acesteia, asigurând cadrul necesar de pregătire a studenților-doctoranzi într-un mediu performant de formare științifică bazat pe etică și resurse de cercetare, creație și dezvoltare de nivel ridicat.
Studiile universitare de doctorat reprezintă al III-lea ciclu de studii universitare care permite dobândirea unei calificări de nivelul 8 din European Qualifications Framework/Cadrul European al Calificărilor (EQF/CEC) şi din Cadrul Naţional al Calificărilor (CNC). Rezultatele obţinute pot fi după caz noi cunoștințe, invenții, publicații, componente fizice, echipamente, aplicații software educaționale / industriale, normative etc.
Echipa este formată din:
- 27 conducători științifici de doctorat afiliați la Facultăţile de Inginerie Mecanică și Mecatronică, Transporturi și Inginerie Aerospațială,
- membrii comisiilor de îndrumare – comisii individuale dedicate sprijinirii doctoranzilor în activitatea lor ,
- aproximativ 145 de studenţi-doctoranzi în stagiu,
- post-doctoranzi,
- personal administrativ și alți cercetători.
Temele de cercetare propuse acoperă (lista nefiind exhaustivă):
- integrarea roboţilor în aplicaţii chirurgicale,
- comportarea dinamică a sistemelor medicale bazate pe laseri,
- sisteme pneutronice în Industria 4.0,
- sisteme mecatronice în constructia automobilului modern, în medicină,
- optimizarea algoritmilor de control pentru motoare de curent continuu utilizând algoritmi de inteligență artificială,
- modelarea biomecanică a ochiului uman,
- proteze mecatronice, sisteme mecatronice de reabilitare medicală,
- echilibrarea dinamică cu laser a unor micromotoare din industria aeronautică,
- sisteme de asistență la sol a propulsoarelor aerospațiale,
- combustibili alternativi regenerabili la motoare cu ardere internă cu piston destinate aviației,
- utilizarea combustibililor alternativi din surse regenerabile, biocombustibili,
- motoare cu ardere internă cu alimentare duală combustibil petrolier-hidrogen,
- motoare Diesel navale destinate aplicatiilor militare,
- metode de creștere a gradului de recuperare a energiei termice,
- studiul sistemelor de acumulare a energiei termice,
- microsisteme energetice de cogenerare,
- optimizarea sistemelor de conditionare a aerului,
- instalații frigorifice performante pentru diverse aplicaţii,
- sisteme de lichefiere a gazelor naturale,
- procese tehnologice de producere a lichidelor criogenice,
- instalații de depoluare uscată,
- pompe de căldură,
- comunităţi energetice urbane,
- algoritmi pentru urmărirea inteligentă a traiectoriei diurne a Soarelui,
- cicluri combinate gaze-abur cu hidrogen,
- cazane de încălzire cu biomasă,
- vehicule feroviare,
- poluarea fonică produsă de traficul feroviar,
- studiul dinamicii longitudinale a trenurilor,
- confortul acustic în vagoanele de călători,
- studiul transmisiilor auto complexe,
- structuri mecanice specifice panourilor fotovoltaice din materiale compozite celulare,
- sisteme performante din materiale compozite pentru separarea prin filtrare a particulelor poluante,
- securitate aeroportuară, managementul aeroporturilor.