Prezentare

Școala Doctorală de Inginerie Mecanică și Mecatronică (SD-IMM) a fost înființată în cadrul Universității Politehnica din București (UPB) în data de 24 aprilie 2012, domeniul de studii universitare de doctorat Inginerie Mecanică având însă o istorie de peste 70 de ani în cadrul universităţii.

Misiunea SD-IMM este de a oferi accesul într-un hub interdisciplinar pentru membrii acesteia, asigurând cadrul necesar de pregătire a studenților-doctoranzi într-un mediu performant de formare științifică bazat pe etică și resurse de cercetare, creație și dezvoltare de nivel ridicat.

Studiile universitare de doctorat reprezintă al III-lea ciclu de studii universitare care permite dobândirea unei calificări de nivelul 8 din European Qualifications Framework/Cadrul European al Calificărilor (EQF/CEC) şi din Cadrul Naţional al Calificărilor (CNC). Rezultatele obţinute pot fi după caz noi cunoștințe, invenții, publicații, componente fizice, echipamente, aplicații software educaționale / industriale, normative etc.

Echipa este formată din:

  • 27 conducători științifici de doctorat afiliați la Facultăţile de Inginerie Mecanică și Mecatronică, Transporturi și Inginerie Aerospațială,
  • membrii comisiilor de îndrumare – comisii individuale dedicate sprijinirii doctoranzilor în activitatea lor ,
  • aproximativ 145 de studenţi-doctoranzi în stagiu,
  • post-doctoranzi,
  • personal administrativ și alți cercetători.

Temele de cercetare propuse acoperă (lista nefiind exhaustivă):

  • integrarea roboţilor în aplicaţii chirurgicale,
  • comportarea dinamică a sistemelor medicale bazate pe laseri,
  • sisteme pneutronice în Industria 4.0,
  • sisteme mecatronice în constructia automobilului modern, în medicină,
  • optimizarea algoritmilor de control pentru motoare de curent continuu utilizând algoritmi de inteligență artificială,
  • modelarea biomecanică a ochiului uman,
  • proteze mecatronice, sisteme mecatronice de reabilitare medicală,
  • echilibrarea dinamică cu laser a unor micromotoare din industria aeronautică,
  • sisteme de asistență la sol a propulsoarelor aerospațiale,
  • combustibili alternativi regenerabili la motoare cu ardere internă cu piston destinate aviației,
  • utilizarea combustibililor alternativi din surse regenerabile, biocombustibili,
  • motoare cu ardere internă cu alimentare duală combustibil petrolier-hidrogen,
  • motoare Diesel navale destinate aplicatiilor militare,
  • metode de creștere a gradului de recuperare a energiei termice,
  • studiul sistemelor de acumulare a energiei termice,
  • microsisteme energetice de cogenerare,
  • optimizarea sistemelor de conditionare a aerului,
  • instalații frigorifice performante pentru diverse aplicaţii,
  • sisteme de lichefiere a gazelor naturale,
  • procese tehnologice de producere a lichidelor criogenice,
  • instalații de depoluare uscată,
  • pompe de căldură,
  • comunităţi energetice urbane,
  • algoritmi pentru urmărirea inteligentă a traiectoriei diurne a Soarelui,
  • cicluri combinate gaze-abur cu hidrogen,
  • cazane de încălzire cu biomasă,
  • vehicule feroviare,
  • poluarea fonică produsă de traficul feroviar,
  • studiul dinamicii longitudinale a trenurilor,
  • confortul acustic în vagoanele de călători,
  • studiul transmisiilor auto complexe,
  • structuri mecanice specifice panourilor fotovoltaice din materiale compozite celulare,
  • sisteme performante din materiale compozite pentru separarea prin filtrare a particulelor poluante,
  • securitate aeroportuară, managementul aeroporturilor.